Thursday, August 26, 2010

Diari Ramadhan


Jenuh jugak saya nak mengikut diari ni. Kat dalamnya ada senarai aktiviti yang kita harus buat semasa bulan Ramadhan. Macam checklist. Kita dah buat aktiviti tu, kita tanda lah. Lupa pulak makcik nak snap sebelah dalamnya.

Sebenarnya diari ni bermula dari bulan Rejab tetapi saya dapat hadiah ni pada bulan Syaaban. Jadi, bulan Rejab memang kosonglah diari ni.

Ada jugak yang "rongak-rongak" senarai saya dalam diari ni. Tak terikut kadang-kadang. Saya tak paksa sangat. Ada kala saya paksa jugak bila graf saya mulai menurun.

Didalamnya bukan setakat senarai aktiviti yang telah disusunkan untuk kita tapi ada jugak firman-firman, hadis-hadis dan cerita-cerita lainnya.

Senarai aktivitinya kalau kita perhatikan adalah sesuatu yang selama ni kita anggap remeh, terlepas pandang dan buat tak tahu. Atau kita tahu tapi kita tak perasan. Contohnya, kalau bulan tak puasa, bila azan masa tu la kita baru sibuk nak capai tuala nak mandi. Kalau bulan puasa, masa tu kita tengah sibuk nak makan kan? Tapi kita lupa nak jawab azan dan berdoa selepas azan.

Betul ke kalau kita nak jawab azan, azan tu mestilah yang sedang berkumandang kat masjid atau surau? Yang kat dalam tv tu hanyalah rakaman dan dah direkod siap-siap dan bukan secara langsung. Wallahu'alam. Saya cuba tanya Pakcik Google kalau-kalau ada jawapan dari mana-mana ustaz. Tak jumpa. Insya-Allah, saya cuba tanya ustaz yang datang ceramah kat pejabat saya. Nanti saya kongsikan kat sini.

2 comments:

Lan Bingka said...

teringat diari ramadhan rafique..

eL said...

Dah tak ada pulak drama tu tahun ni eh...