Friday, August 6, 2010

Deadliest Catch & Blood, Sweat and Takeaways

Ini 2 program yang lebih kurang sama penghujung ceritanya. Mencari rezeki.

Deadliest Catch
Kisah memancing. Memancing cara moden. Bukan pancing ikan tetapi ketam. Ketam opilio. Kisah realiti bagaimana nelayan-nelayan menangkap ketam bila tiba musim ketam opilio di Laut Bering, Alaska. Dengan ombak yang kuat mengganas. Kapal yang digunakan haruslah besar dan kuat juga. Peralatan serba canggih dan moden. Sekali dapat tangkapan bernilai ratus ribu. Bukan sehari dua. Tapi sebulan dua duduk di dalam kapal. Panjang kalau nak diceritakan tentang program ni. Tentang nama-nama kapalnya, kapten kapalnya, anak-anak kapalnya dan macam-macam lagi.

Blood, Sweat and Takeaways
Ini juga adalah rancangan realiti yang mana beberapa orang anak orang senang, 3 lelaki dan 3 perempuan, yang cuba tinggal di kawasan orang susah dan alami bagaimana cara orang susah bekerja. Salah satu babak menunjukkan yang lelakinya menaiki bot bersama-sama dengan orang tempatan pergi memancing ikan tuna untuk mencari rezeki di Pulau Sulawesi. Peralatannya sangat daif dan tradisional. Botnya juga daif. Serba serbi daif. Bukan sehari dua duduk dalam bot tapi berminggu-minggu dengan pendapatan beberapa rupiah sahaja. Tidur dalam bot yang tidak selesa. Berhimpit-himpit. Ada yang tidur, kepalanya di kaki nelayan lain. Ada pula yang kakinya di muka nelayan lain.

Kedua-duanya tentang mencari rezeki. Betapa beruntungnya nelayan-nelayan ketam opilio berbanding nelayan ikan tuna. Walaupun dilanda badai, tapi labanya sangat besar. Walau ada nyawa yang dimamah laut, tetapi kepulangan boleh menjadikan mereka bergelar jutawan. Nelayan ikan tuna masih lagi menggunakan cara lama. Tuna yang ditangkap walaupun kelihatan banyak tetapi pulangan yang nelayan dapat tidak sebanyak tuna yang ditangkap. Kita? Duduk berkerja di dalam pejabat yang dingin hawanya. Itu pun merungut lagi. Bersyukurlah dengan cara kita mencari rezeki. Tugas kita memastikan rezeki yang kita cari benar-benar halal, insyaAllah :-)

2 comments:

nohas said...

Salam, tuan rumah..

Panjangnya nama blog..apa2pun wish u happiness in your new home..

eL said...

Nohas: Wa'alaikumussalam. Sorry, terpaksa reka yang panjang2 supaya orang yang berkenaan tak dapat cari :-)

Buat macam rumah sendiri ye.