Tuesday, August 3, 2010

Dah Tak Ada Blog Lagi Nak Baca...Tipu

Saya jarang sangat ada masa nak komen blog kawan-kawan. Blog sendiri pun kadang-kadang berhari-hari tak sempat nak tulis apa-apa. Saya pulak jenis yang kalau terlintas je dalam kepala nak tulis sesuatu, kena terus tulis. Tak boleh cakap "haaaa...nanti aku nak tulis pasal benda ni lah". Kalau "nanti" tu maknanya memang tak tulis lah. Sama ada tak sempat atau lupa. Selalunya lupalah.

Blog kawan-kawan tu kadang-kadang sempat baca je, tak sempat tinggal jejak. Bila masuk balik nak tinggal jejak, entry tu pun dah basi. Ada yang aktif tu, tak sempat nak kejar entrynya. Mungkin dia pun mengejar "tabung" dia supaya cepat penuh.

Sebenarnya kalau saya nak baca dan tinggal jejak sekali, bukannya ambil masa sampai berhari-hari pun. Setengah hari dah cukup. Sampai ke petang dah tak ada blog lagi yang saya nak baca dan komen. Ni blog yang saya follow lah ye. Tak banyak mana pun. Kalau nak kata blog yang ada kat Malaysia ni sebanyak 2 juta, rasanya setengah hari tak cukup. Inikan pulak blog yang ada sedunia. Mahu makan berhari-hari. Tapi saya bukan jenis yang main baca je. Saya cari sesuatu dalam setiap tulisan. Itu yang ambil masa.

Bila saya ada banyak masa dan dah habis baca semua entry kat blog yang saya follow, saya mula jadi bosan tak tahu blog mana lagi yang best yang nak baca. Susah tau nak cari blog yang best yang nak dibaca. Sama jugak macam blog saya. Belum tentu orang suka baca apa saya tulis. Saya pulak jenis yang main tulis je. Dah lama-lama, bila saya baca balik entry yang lama tu saya tergelak sendiri. Tu yang saya tak jadi nak delete blog lama saya tu.

Mana-mana satu keadaan pun, manusia ni memang fitrah dia suka mengomel tak puas hati kan?

Kena cuci sikit hati tu dengan berus dawai el.

No comments: