Monday, August 23, 2010

Bukan Semua Yang Ambil Kursus Memasak Tu Pandai Kisar Cili

Tajuk paling panjang yang saya pernah buat.

Persoalannya, betul ke? Bila ingat-ingat balik nak tergelak pun ada.

Bukan semua cara kita memasak di dapur rumah kita sendiri boleh diterima oleh orang lain terutama kalau kita memasak di dapur orang lain di rumah orang lain. Betul? Betul. Ini pengalaman saya sendiri.

Dulu masa saya kecik-kecik, bila cuti sekolah je kena eksport balik kampung. Bila duduk kat kampung kenalah jadi perempuan melayu terakhir. Waktu tengahari memang wajib masuk dapur. Jangan berangan nak tengok je. Tugas asasi mesti kena kupas bawang, kupas kentang, siang sayur dan macam-macam lagi kecuali pegang senduk.

Dah kupas kentang, kenalah potongpotong kan? "Wan, ni nak potong macam mana?", "Wan, sayur ni nak potong lurus-lurus ke serong-serong?" Nasib baik la tak ada siapa pernah cakap, "Kakak ni semua nak tanya, tak pandai masak ke?". Kalau ada yang cakap macam tu memang saya sekeh-sekeh kat situ jugak. Bukan tak pandai potong ke apa - tak nak mengaku tu - tapi citarasa setiap orang berlainan. Terutama sekali orang lama macam arwah Wan saya. Kalau saya, kentang tu memang tak ada cara lain dah nak potong kalau nak buat gulai melainkan potong empat je. Tapi Wan saya tak, kalau masa lemak, dia nak kita potong panjang-panjang. Kalau masak kari, potong dia cara lain pulak. Tu pasal la semuanya saya kena tanya. Kalau tersalah potong, alamatnya akan kedengaranlah rumah siap pahat berbunyi, "tu la potong macam ni, jadi tak sedap dah". Macam mengarut je bunyinya. Kentang tu, potong macam mana pun rasa dia tetap kentang. Takkan jadi rasa keledek. Wan dah tak ada. Ni kira bukan mengata kan? Takut ni.

Itu baru kentang. Belum lagi benda lain. Banyak sangat barang-barang masakan dalam dunia ni. Kalaulah semuanya salah potong menyebabkan rasa makanan yang dimasak tu terus jadi tak sedap, Chef Wan tak adalah program sendiri dalam saluran AFC.

Lagi satu contoh, ada orang suka siang kacang panjang tu serong-serong, buang kepalanya kalau nak goreng. Tapi ada yang tak buang kepala dan potong lurus-lurus. Alasannya sama. Tak sedap kalau potong serong-serong tu. Ya Allah...tak sedap tang mana? Sama jugak rasanya kacang panjang kan? Ada ke kalau potong serong-serong tu rasanya jadi macam kacang bendi? Bengong tau....

Sebenarnya tak ada sebab lain. Sebabnya adalah lain orang, lain caranya. Apa yang patut kita buat, terima orang lain seadanya. Tak perlu ubah kalau tak memudaratkan atau pun memang betul rasanya akan lari.

Apa kena mengena pulak dengan kisar cili kan? LOL

Si Fakhrul ni, "Kak, macam mana ni? Adik tak tau". "Laaa...awak kan ambil kursus memasak, takkanlah kisar cili pun tak tau".

Sebenarnya dia bukan tak tau tapi dia tak tahu citarasa abang dia. Abang dia suruh dia kisar cili nak masak, dia teragak-agak nak letak air banyak mana. Dia takut kang abang dia kata cair sangat la, pekat sangat la. Ketiga-tiga adik lelaki saya semua pandai masak sejak kecil. Mereka masak lebih sedap dari saya. Si Duan - papa Alya - dia kalau masak nasi suka letak air banyak. Dia suka nasi tu lembik. Yang saya pulak tak suka nasi tu lembik. Dah tu macam mana? Kakak la kena mengalah kan? Telan la jugak sebab memang nasi yang lembik tu kalau masuk mulut laju je berlari masuk ke kerongkong.

Panjang lagi kalau nak tulis pasal cara kita masak dan cara orang lain masak ni. Biasalah, orang tak banyak cakap, dia memang banyak cakap kalau bukan depan orang. Mungkin saya cerita lagi dalam entry lain.

No comments: