Sunday, August 8, 2010

Cikgu Nak Ikan Apa?


Kat pasar ni saya dipanggil dengan gelaran "cikgu". Segan pun ada. Sana sini orang panggil cikgu, cikgu. Semuanya bermula bila saya ke gerai seorang kakak untuk beli sayur. Dah lama saya beli dengan dia, nama dia pun saya tak tahu hiksss. Dia jual semua jenis sayur. Senang saya. Tak perlu ke gerai lain lagi. Tuju ke satu tempat, kemudian balik.

Tahun lepas, saya ambil kelas hari sabtu. Lepas balik dari kelas jam 11 pagi , saya terus ke pasar ini untuk beli ikan dan sayur. Setiap kali saya ke gerai kakak sayur - saya panggil dia kakak sayur la ye hehehe - dia mesti cakap kat saya "kamu lambat hari ni", "kenapa lambat benar kamu sampai". Dan jawapan saya tak pernah bertukar, "saya baru balik dari kelas kak". Agaknya saban minggu dengan soalan dan jawapan yang sama, abang dan kakak yang meniaga ikan, udang dan sotong di sebelah mengagak yang saya adalah seseorang yang berlatarbelakangkan pendidikan. Pendeknya, seorang guru atau cikgu. Sudahnya, setiap kali nampak saya, abang ikan - yang ni saya panggil dia abang ikan la ye - akan tanya saya "cikgu, hari ni nak ikan apa cikgu?". 

Selalunya dengan abang ikan ni, saya beli ikan tenggiri dan selar. Jumaat lalu saya pertama kali saya beli udang dengannya.Yang kakak sayur pulak, asal saya sampai ke gerainya, dia mesti cakap "cili kering sekilo?". Tiap-tiap minggu sekilo, nanti saya pulak yang bukak gerai cili kering. Sekilo tu banyak kak. Seplastik besar. Yang bulan lepas beli pun tak habis lagi. Selalunya saya beli pegaga, ulam raja, selom dan taugeh kasar dengan kakak sayur. Kadang-kadang je saya beli sayur campur. Haaa....yang bestnya kakak ni ada jual kangkung kampung sejak bulan lepas. Dulu saya selalu beli taugeh kasar dengan dia. Untuk ulam saya ke gerai lain. Satu hari saya tanya dia, "kak, akak tak jual ulam ke?". Dia jawab, "tak ada. nak ulam, tu gerai depan tu". Lagi satu yang best, minggu depannya, dia bukak satu meja kecil khas untuk sayur kampung sahaja. Sukanya saya!!!

Sebenarnya kan dah beberapa kali mulut saya cuba nak beritahu mereka yang saya bukan cikgu. Tapi kalau saya nak bagitahu nama saya yang perasan unik ni, takut terbelit pulak lidah mereka nak menyebutnya. Kalau nak suruh mereka panggil nama ringkas saya, nampak terlalu moden pulak dengan lidah mereka. Kalau saya nak bagitahu mereka yang saya bekerja di syarikat ini dan itu, takkanlah mereka nak panggil nama saya dengan panggilan nama syarikat saya pulak kan? Lama-lama saya biarkan mereka panggil saya cikgu. Tak tahu nama, tak tahu kerja kat mana. Senang cerita. Yang segannya, orang disekeliling tahu lah yang saya ni "cikgu".  Pada hakikatnya bukan. Entah bilalah saya dapat beritahu mereka.

Cikgu celup.


No comments: