Friday, September 17, 2010

Dulu Dan Sekarang

Saya ingat lagi, DULU dah boleh hafal susunan rancangan pada hari raya pertama setiap tahun. Pagi-pagi mesti ada takbir raya. Lepas tu solat sunat hari raya. Lepas tu konsert untuk kanak-kanak. Lepas tu lawak jenaka berkenaan raya. Lepas tu rancangan nyanyian yang menggabungkan penyanyi melayu, india dan cina. Lepas tu ada program sarkis. Hari raya ada sarkis you. Tak pun ada rancangan silap mata. Malam pulak, rasanya disiarkan filem melayu dulu-dulu. Saya lupa rancangan apa pada hari raya kedua. Tiap-tiap tahun macam tu.

SEKARANG? Kalau tak ada cerita seram, cerita hantu setiap malam memang tak sah(!) Sengaja je stesen tv siarkan malam supaya dapat rasa ketakutannya. Takut ke? Orang penakut macam saya memang takkan tengok punyalah kalau malam-malam tu. Lebih-lebih lagi kalau sorang-sorang. Ye la...takkanlah nak siar waktu siang pulak kan? Nanti jadi cerita lawak pulak. Digelak dek satu rumah tengok semua "keseraman" cerita tu.

Saya memang tak pandai nak menghargai cerita seram. Saya tahu ia ada banyak pengajaran kalau kita tengok dari sisi yang lain. Cumanya saya kurang suka sikit tengok cerita yang kurang cahaya ni. Saya ingatkan drama Susuk dulu tu adalah drama yang menambah seri drama yang sedia ada. Rupanya, lepas drama Susuk ada macam-macam lagi drama seram selepas itu. Filem Susuk indah khabar dari rupa. Best lagi drama Susuk. Berani pulak saya tengok filem Susuk tu malam-malam. Sebab tak seram kot. Atau mungkin saya nak bandingkan antara filem Susuk dan drama Susuk, yang mana satu best.

2 comments:

Lan Bingka said...

saya tak tengok sebab tak seram pun..haha
baik tengok cerita lain..

eL said...

Lan: Tak tau yang mana satu best pun. Semalam lagi banyak. Satu pun tak tengok. Bukan sebab takut seram tapi takut terbayang masa nak makan. Geli(!)