Thursday, September 2, 2010

Cubalah Belajar Berjimat

Klinik
Akak! Lama tak datang.
Akak demam ye?
Akak nak ubat apa kak?
Akak buat apa sampai demam?
Akak minum ais banyak sangat kot.
Akak nak check blood pressure?

Lempang nak? Orang datang nak ambik ubat 'free' ni. Banyak bunyi pulak.

Errrghhh....makin sakit saya dibuatnya dengan soalan-soalan yang tak reti nak berhenti tu. Mentang-mentang saya lama tak datang. Sekali datang banyak benar soalan macam polis pencen. Ais-ais masa buka puasa tak main ye. Selama puasa saya memang tak berbuka dengan ais. Setiap hari saya mesti berbuka dengan air panas kosong. Aku simbah jugak dengan air panas diorang ni kang. Uihhh...kenapa garang sangat? LOL.

Kat rumah. Sms sebelum tidur.
Kak, nanti tolong belikan adik baju melayu eh? Hari tu abang bagi duit adik tak dapat beli baju melayu. Sampin dah ada. Dapat beli seluar 2 pasang, baju 4 pasang je.
Huh????? Banyak gila baju raya dia beli.
Berapa abang bagi?
RM300.
RM300 tak boleh dapat baju melayu? Haaa...pakai je la sampin dengan seluar dan t-shirt yang awak beli tu.

Bertambah sakit kepala saya.

Melampau tau budak-budak sekarang. Belanja raya dia mengalahkan orang yang kerja. Kita pun tak buat persiapan apa-apa. Langsung tak beli apa-apa. Memang langsung tak ada. Daripada baju sampailah ke biskut raya, memang tak ada. Pakailah baju yang ada tu. Baju kerja pun baju kerjalah. Bukannya orang kampung tahu pun tu baju kerja kita. Kalau diorang tahu pun, ada aku kisah? Memang tak pernah ada baju raya pun sejak umur saya 18 semalam.

Heeee......bukan tak boleh belikan dia baju melayu, tapi dengan RM300 dia boleh dapat baju melayu, seluar dan t-shirt. Pendek kata boleh dapat set lengkaplah. Ke saya yang tak tahu dengan RM300 tu hanya boleh buat kenyit mata je? Bukan apa, sejak kecik saya tak pernah diajar bermewah-mewah. Kalau baju raya tu dapat sepasang memang seribu rahmat. Inikan pulak berpasang-pasang. Memang tak merasa nak beli sendiri. Semua mak ayah belikan. Terima je suka atau pun tak.

Tapikan el, kau tak boleh samakan zaman kau dan zaman adik-adik kau. Apa pulak. Berjimat tak kira zaman apa. Tak kira, tak kira.
Dia bukan apa tau. Dia tahu kakak dia ni memang tak akan kata NO punyalah. Saya sendiri tak perasan yang saya susah nak kata NO kat adik-adik saya termasuk Alya. Diorang yang bagitahu saya. Hari tu, si Alya nak goodie bag yang dijual di pasar ramadhan, saya belikan je terus tanpa banyak soal. Padahalnya dalam goodie bag tu cuma ada kerepek kentang dan barangan Mamie. Tak ada kena mengena pun untuk berbuka puasa. Tapi saya beli jugak. Dah beli tu saya tanya dia kalau papa marah macam mana? Dia jawab siapa suruh maklong beli. Aduhhh. Adik saya yang bongsu cakap, awak kan tahu maklong tu pantang disebut nak beli, mesti dia belikan punyalah. Errr...ye ke? Tapi memang ye. Saya sendiri tak perasan. Diorang cakap baru saya perasan. Dah tu nak buat macam mana. Tak sampai hati.

Tak kebah la demam saya.

2 comments:

Lan Bingka said...

saya pun takde beli apa2.. malas nak teruja sangat

eL said...

Kan? Rasanya kalau tak beli apa-apa pun, raya tetap raya. Sehari tu je pun. Nak beli baju baru, setiap bulan pun boleh. Ada yang kata setahun sekali. Memang betul tapi janganlah berlebihan.