Friday, September 3, 2010

Degil Tahap Tak Ingat

Sepanjang ramadhan ni, rasanya kejadian semalamlah yang buat saya paling penat lepas balik kerja. Saya dah nekad, saya nak beli kuih je kat pasar ramadhan. Dah niat dah dalam hati nak beli agar-agar santan sebiji dan kuih seri muka sebiji. Cukup. Saya tak boleh makan banyak. Dapat dua-dua kuih tu. Agar-agar pun consider kuih la eh. 

Bila lalu gerai akak yang jual sayur-mayur tu rasa macam nak singgah. Nak tengok sayur apa nak beli. Saya teringat kobis Beijing yang baru je habis kat rumah tu. Kobis ni tahan lama kalau simpan dalam peti ais. Sayur lain simpan dalam peti ais pun cepat rosak. Mundar-mandir gerai dia, tiba-tiba ternampak pucuk paku. Lepas tu kerang. Ah, sudah. Dah lama saya teringin nak buat kerabu pucuk paku. Tapi saya pendamkan je sebab memikirkan betapa lecehnya nak buat kerisik. Saya tanya akak tu ada kerisik tak. Saya ni tak serik. Saya tahu kerisik yang dah siap bungkus ni tak berapa nak sedap, saya beli jugak. Sebab penyakit malasilitasi melanda la ni. Nak buat kerisik nak kena beli kelapa parut. Lepas tu nak sangai lagi. Nak blend lagi. Aduhhhh...makcik dah la penat. Yang pergi buat hari kerja tu buat apa. Buat la hari cuti. Ok la, cuba je la kerisik akak ni. Mana tau kot-kot sedap. Nampak macam fresh lagi kerisik dia. Saya tanya kerang sekilo berapa? Tak sempat nak cakap saya nak berapa kilo, dia dah ambikkan untuk saya 2 kilo. Banyak tu. Banyak kulit(!). Sampai suami akak tu tanya berapa orang nak makan tu. Nasib baik akak tu tolong jawabkan kerang tu dah rebus boleh simpan. Bawang pulak. Bawang merah baru je habis. Lepas dah dapat semua, saya cepat-cepat balik. Kalau saya tunggu lagi kat situ, hujan ribut pulak kang.

Sampai rumah, ingatkan nak buat kerabunya lepas terawih. Tapi takut pulak besen letak kerang tu tiba-tiba kosong sebab kerangnya merayap ke serata rumah. Eh, kerang merayap macam siput sedut ke ha? Jadi, nak taknak saya terus basuh kerang dan rebus. Saya rebus dalam periuk nasi letrik. Bukan taknak guna gas. Kang tiba-tiba gas habis, naya. Sebenarnya saya tengah berjaga-jaga ni takut gas habis. Gas tu saya guna sejak bulan September tahun lepas lagi. Bimbang jugak tengah masak untuk hidangan raya nanti, habis pulak. Tapi kalau tak habis sekarang, masa nak dekat raya mana ada orang nak hantar gas lagi dah. Walau dalam apa keadaan sekali pun, nak habis tetap habis.

Sambung. Iklan yang lebih.

Kerangnya sepenuh-penuh periuk tu. Takkan nak rebus sikit-sikit. Ishhh...macam mana ni. Masuk je semua. Tak pernah lagi saya rebus kerang sepenuh periuk. Dalam kepala saya dah terfikir yang bukan-bukan dah. Kang periuk ni berat sangat, rosak pulak periuk aku. Kang kalau dah mendidih mesti air dia melimpah. Tapi saya abaikan je gerak hati saya.

Sambil tu saya rebus pucuk paku pulak. Saya cuma ambil 2 ikat. Tu pun saya rasa sikit sebab lepas rebus, pucuk paku tu kecut. Ala, nak makan sorang. Cukuplah ni. Rupanya banyak 2 ikat tu. Semangkuk penuh pucuk paku tu. Saya teringat dulu masa Aishah dan Haiza masih lagi tinggal dengan saya, rasanya 4 ikat saya buat pun masih sikit. Rezeki bulan puasa kot. Pucuk paku tu mengembang hehehehe. Tak apa. Boleh makan 2,3 kali walaupun simpan dalam peti ais kira dah tak berapa fresh kerabu ni.

Dalam 15 minit lepas tu saya dah terbau kerang. Dah mendidih agaknya. Saya ke dapur nak melawat kawasan. Astaghfirullah(!). Melimpah ruah dengan khasiat. Tamak lagi. Saya senyum sambil cakap dalam hati, padan muka dan that is the price that I have to pay. Satu kerja pulak nak bersihkan air yang melimpah. Dah lap pun masih ada lagi. Tak boleh jadi, saya turunkan semua barang atas kabinet. Saya angkat plastik yang alas kabinet tu, terus campak masuk bilik air. Dah la plastik tu warna putih. Lepas tu saya cabut semua aluminium foil yang saya alas bawah plastik tu. Bawah aluminium foil tu ada plastik lagi. Yang tu saya tak cabut. Saya lap. Saya spray guna kitchen spray. Siap. 

Plastik putih tadi saya berus dan saya sidai. Betul-betul sebelum azan maghrib semua siap. Siap bersihkan. Kerabunya belum siap lagi. Balik dari terawih baru saya kerjakan kerang pulak. Kopek kulitnya. Selalu beli sekilo je. Tak terasa sangat banyaknya. Bila kena kopek 2 kilo, teringat saya gerai-gerai nasi lemak yang ada jual sambal kerang atau rendang kerang. Saya tabik la diorang kopek kerang hari-hari. Kalau saya dah give-up dah. Yang kita ni, suka-suki je senduk, lepas tu kata mahal la.

Dah siap kopek kerang, dapatlah dalam semangkuk besar. Takkanlah nak buat semua jadi kerabu. Kang namanya bukan lagi kerabu pucuk paku tapi jadi kerabu kerang featuring pucuk paku pulak kang. Simpan 3/4 dalam freezer. Tak siap lagi kerabu saya. Saya campur semua pucuk paku tadi dengan kerang. Masukkan bawang merah yang dah dihiris. Masukkan kerisik dan garam. Rasa. Tak sedap(!). Apa nak buat ni? Saya tambahkan asam limau dan cili padi hiris sikit. Rasa. Oklah kot. Tapi masih tak sedap. Sebab apa? Kerisiknya tak berapa nak sedap. Degil lagi. Lain kali kerisik buat sendiri. Kalau mak saya tahu, mesti dia gelakkan saya. Tapi saya mesti ucap syukur alhamdulillah sebab ramai lagi manusia yang tak makan kat luar sana. Dapatlah kerabu pucuk paku featuring kerang dalam semangkuk besar. Boleh makan 3,4 kali tu. Segan nak bagi jiran sebab tak berapa nak sedap.

Petang ni baru kena mekap balik kabinet tu. Aduhhh...penatnya saya. Terus datang balik sakit kepala saya. Itu baru satu dish. Kalaulah dah beranak-pinak, orang tu nak makan ni, orang ni nak makan tu. Pengsan(!)

2 comments:

nohas said...

Lamanya dapur tak berasap...

Kerabu memang sedap...buat kerabu pucuk kaduk + bunga kantan..bertambah-tambah nasi, mcm mana nak diet bulan puasa ni..hehe..

Apa-apa pun, selamat mengemas dapur anda..huhu..

eL said...

Nohas: Berasap. Tapi weekend je. Tu pun tak masak banyak atau lama. Kalau weekdays, tengok mood nak masak. Rasanya lebih banyak guna microwave untuk grill ikan daripada dapur gas. Nak resepi kerabu kaduk + kantan tu boleh? :-)