Tuesday, October 5, 2010

Sembang Sikit

Nak kata cerpen (cerita pendek) pun bukan, nak kata cerita cerkon (cerita kontot) pun bukan. Yang pasti cerita mengarutlah yang saya pernah buat di sini.

Bukan senang eh? Kat dalam draft saya tu entah berapa banyak yang hanya tinggal draft. Patutlah novelis yang bekerja sepenuh masa hanya boleh menyiapkan senaskhah setahun. Yang memang menulis sepenuh masa, bolehlah keluarkan 4 atau 6 naskhah setahun. Eh betul ke?

Nak sambung yang draft tu bukan mainlah payah. Nak kena baca balik dari atas sampai bawah. Nak kena fikir kesinambungannya macam mana. Nak kena fikir jalan ceritanya macam mana supaya tak klise atau tak sama dengan cerita orang lain. Macam saya cakap dulu la kena kreatif dan imaginatif. Saya respeklah kat novelis-novelis yang ada kat Malaysia ni khususnya dan kat dunia ni amnya.

Dengan balik kerja dah penat. Lepas isya' dan buat apa yang patut, sama ada terus tidur atau tengok rancangan tv yang biasa tengok atau baca apa-apa sajalah atau buat word search. Sudoku dah ke mana dah. Penat betul minda. Sekarang tengah ada minat baru. Belum boleh cerita. Malu hiksss....Harapnya minat baru tu taklah baru-baru je.

Hari tu saya terbaca artikel Harvard Business Review tentang Manage Your Energy, Not Your Time. Saya sedang cuba. Macam tak cukup-cukup masa. Nanti kalau dibagi 30 jam sehari pun tak cukup jugak.

Apa yang penting bagi saya, bersyukur ketika masih bernafas dan jangan lupa bernafas(!)

2 comments:

Lan Bingka said...

masa mula2 tulis tu rasa macam menarik, bila tengok balik draf tu macam tak best plak ceritanya..terus padam

eL said...

Lan: Betul!!!!!!! 10 markah.