Monday, December 19, 2011

Banyak Dulu, Banyak Lagi Sekarang

Bila lama tak menulis, semua orang kata "banyaknyalah benda nak tulis. Tapi disebabkan sibuk, tak juga tulis-tulis". Orang kata apa perkataan tu? Klise? Haaa...yg tu lah saya nak cakap LOL


Saya perempuan comel. Ada ke blog bunga-bunga ni lelaki yang punya kan. Saya nak cakap pasal perempuan jugalah. Apa yang diorang buat tu tak menjadi kudis pada saya sebab saya pun termasuk dalam statistik diorang ni hehehehe.


Beg. Memang tak boleh dipisahkan dengan perempuan terutama kalau pergi kerja. Dari yang sekecil-kecilnya sampailah yang sebesar-besarnya. Lepas tu kat tangan dia ada lagi satu beg jinjing. Saiznya juga dari sekecil-kecilnya hinggalah sebesar-besarnya. Kalau beg tangan tu kecil, dibawa beg jinjing tu tu tak apa la juga. Ini dah la beg tangan tu besar, bawa juga beg jinjing tu lagi. Apa la agaknya isi dalam beg diorang ni ye.

Tanya saya! Tanya saya! Hehehe.

Dulu.


Semua ada dalam beg. Mak ayah je tak letak dalam beg tangan. Daripada telekung sampailah ke botol air. Berus gigi, ubat gigi, inner spare, novel, wallet, telefon bimbit, kunci rumah, semua ada. Malah barang-barang yang berkaitan dengan Alya pun ada. Contoh, tisu basah dan sikat kecil. Bila bawa dia jalan-jalan hari minggu, kalau makan tak comot tak sah. Kena la sentiasa bawa tisu basah. Masa dia kecil dia tak pakai tudung, kena selalu bawa sikat. Saya memang sentiasa bawa sebab saya takut lupa bila saya bawa dia berjalan. Dah siap-siap dalam beg, bila nak keluar, sauk je.


Bawa telekung tu tak payah cerita la kenapa. Barang-barang lain tu kegunaannya bila ada kawan-kawan ajak tidur kat rumah diorang. Takkanlah tiap kali tidur rumah kawan-kawan kena beli berus gigi baru, ubat gigi baru dan inner baru. Nampaknya saya kena buka kedai runcit pulak lepas tu. Bawa botol air tu kalau-kalau berjalan ke sana ke mari tu haus la kononnya. Dulu saya memang tak minum air manis, air gas dan air yang dijual kat luar. Sekarang ni, tak peduli dah. Tu pasal la badan ni rasa dah 60 tahun je. Itu barang-barang yang saya ingat. Yang saya lupa banyak. Barang yang remeh-temeh ni. Yang kecil-kecil. Semua sumbat dalam beg tangan. Beg memang tak suka beli yang kecil. Yang besar je semua. Tapi tak la macam beg balik kampung tu. Melampau la tu. Nak cari barang-barang dalam beg tu tak susah sebab saya memang organise orangnya kemas tiap-tiap hari sebelum pergi kerja. Barang mekap memang tak ada. Ni je bezanya beg saya dengan beg perempuan lain.


Pernah saya pakai beg kecil. MasyaAllah...dia punya kembung la. Semua nak sumbat. Masa tu pandai pulak letak barang sikit je.


Sekarang.


Banyak benda yang saya bawa dulu saya dah keluarkan dari senarai. Masih tak suka beg kecil-kecil. Saya tak pandai nak kawal. Kejap-kejap jatuh sebab ringan sangat. Yang saya sebut tu semua dah tak ada. Yang ada dari dulu dan masih ada sampai sekarang, payung, wallet (ada 2 ok, satu tu terpaksa pakai, nanti SY kecil hati pulak, sebab dia yang bagi sempena birthday saya), kamera, buku nota kecil, buku untuk bahan bacaan masa terluang, ubat, pen, berus and ubat gigi, kunci rumah, access card, tisu basah. Tisu basah ni untuk keguaan sendiri pulak. Bukan untuk Alya lagi. Itu belum ada kunci kereta lagi. Telekung saya cuma bawa bila saya rasa saya akan ke rumah sesiapa dan balik lambat. Barang-barang Alya pun dah tak bawa sebab dia dah besar. Recycle bag memang kena sentiasa ada in case nak guna. Ni la beg yang dijinjit tu. Entah apa yang diisi tak tau la.


Eh macam lebih banyak dari dulu je kekekeke.




p/s: laaahhh...apsal cerita pasal beg saya pulak ni? daripada mengata pasal beg orang...

No comments: