Monday, December 26, 2011

Kembali

Buka je tingkap subuh tadi, angin menderu masuk. Terdengar berdentam-dentum tingkap & pintu rumah jiran. Ingatan saya terus menerpa ke Tanah Haram. Terasa-rasa angin hangat menyapa muka sebab ketika tu musim panas.

Seakan mesin masa, di atas sejadah, tiba-tiba saya teringat mimpi malam tadi setelah usai solat subuh. Tak mungkin saya ingat jam berapa mimpi tu. Saya berada di Tanah Haram, setelah berdoa sejak Mei lalu, untuk kembali semula ke sana.

Suasana agak berbeza kalau nak dibandingkan dengan keadaan ketika kedatangan saya Mei lalu. Masjid tak ramai orang. Azan pertama yang saya dengar adalah azan zohor. Kali ni saya tidak ditemani sesiapa. Saya sendirian. Mimpi itu hilang begitu saja seiring dengan tamatnya azan zohor di Masjidil Haram.

Mengalir airmata di atas sejadah. Betapa saya ingin kembali tak pernah padam. Mei lalu, selepas saya kembali ke Malaysia, sebulan saya bermimpi Masjidil Haram. Saya selalu terasa dekat dengan Haram. Saya berharap mimpi itu berterusan supaya rindu berkurang tapi ia hampir mustahil. Takkan sama antara mimpi dan berada benar-benar di hadapan kaabah. Rindunya juga tak sama. Mudah-mudahan Allah perkenankan doa yang satu ini. Amin.

Posting TA Mei 2011 belum tamat. InsyaAllah, saya akan tamatkan sebelum saya ke sana semula.

Orang kata, jangan cerita pada yang belum pernah pergi kerana perasaannya tak sama.

Saya kata, dulu saya bermula dari tak pernah pergi juga.

posted from Bloggeroid

No comments: