Monday, December 26, 2011

Ingat Dia Di Mana-mana

Saya pernah mengalami hypertension beberapa tahun lalu kerana unsur kemanusiaan dan menghadapi cabaran baru. Alhamdulillah, dengan bantuan Allah saya berjaya mengawalnya dengan mengadu padaNya lebih kerap daripada selalu atas saranan Pak Teh saya. Dengan perantaraan doktor pakar, Allah telah kembalikan kemudahan bekerja berkat kesabaran yang Allah pinjamkan untuk saya. Umrah lepas adalah reward untuk diri sendiri dan sebagai tanda syukur kerana Allah telah permudahkan pekerjaan saya.

Pernah saya dengar Kak Tie kata "dia takde suami nak mengadu kalau tension kat ofis" ketika Kak Hajar lari balik rumah sebelum tamat waktu bekerja kerana bebanan kerja yang banyak dan tidak mampu mengawal emosi. Mungkin juga. Tiada siapa tempat mengadu bila balik rumah. Keluarga kan ada. Mungkin kalau cerita kat mak dia pun mak dia tak faham kot. Yang selalu kita lupa, Allah itu yang sentiasa ada.

Ketika saya mengalaminya, saya tiada sesiapa di rumah untuk dikongsi cerita. Mengadu dengan Allah, tapi mungkin aduan yang saya lakukan tak cukup sungguh-sungguh dan sempurna masa tu. Tiada suami. Tinggal sendirian, bukan dengan keluarga. Kalau ada suami pun, belum tentu selesai masalah. Cerita pada mak tidak nampak cahaya di hujung jalan. Cerita pada Pak Teh pun tak selesai masalah tapi dia memberi idea penyelesaian. Bermulalah misi sungguh-sungguh saya.

Hari ini saya dengar cerita daripada Pak Teh yang sepupu saya terpaksa bercuti tanpa gaji selama 6 bulan sehingga perlu berjumpa psikiatris kerana hypertension. Kronik bunyinya kan. Kalau cerita dengan orang yang pernah alami seperti saya, hanya ada satu jalan penyelesaian walau kat mana kita bekerja, nature kerja kita dan dengan siapa kita bekerja - kembali pada Allah. Allah yang akan balas dengan sesuatu yang kita tak sangka. Tapi jangan sekali-kali doakan perkara yang tak baik untuk orang yang menyebabkan kita depress. Kalau kita memang solat orangnya, ketika depress gandakan lagi solat kita. Itulah masa terbaik untuk perbaiki solat kita. Jangan pulak kita rasa setakat solat 5 waktu dah cukup. Allah nak kita dekat semula dengan Dia. Dia tahu kita semakin jauh. Dia tarik perlahan-lahan dengan ujian yang berat. Kalau tak diuji berat macam tu entah-entah kita semakin lagha. Nampak tak, Allah sayang kita? Allah taknak tengok kita terus-terusan menjauhi syurga tanpa kita sedari.

Rupanya hipotesis Kak Tie kat atas tu macam tak boleh pakai je. Sepupu saya ni sudah bersuami namun belum mampu membantu isterinya yang mengalami hypertension. Belum dikurniakan zuriat hampir 7 tahun. Ini hikmahnya rupanya kenapa Allah belum mahu kurniakan anak padanya. Kalau ada anak, macam manalah agaknya dia mahu menjaga anak sedangkan dia sendiri mengalami kemurungan.

Peringatan untuk diri saya yang selalu lupa, kembalilah kepada Allah walau apa saja yang kita hadapi sama ada besar atau kecil. Ingat Allah bila berhadapan dengan semua perkara. Lupakan semua perkara bila berhadapan dengan Allah.

posted from Bloggeroid

No comments: