Wednesday, December 21, 2011

Keretapi Peluru

Apa yang saya nak tulis ni, saya dah tak peduli dah apa orang nak cakap pasal saya.


Dah lama saya perhatikan kat surau pejabat saya terutamanya. Surau muslimah la ye. Surau muslimin saya tak tahu. Kalau solat tu, serius macam keretapi peluru. Apa agaknya yang diorang baca dalam solat ye. Hanya Al-Fatihah dan tahiyyat je ke? Doa-doa lain tu macam mana? Pernah seorang muslimah ni sujud dan saya ikut baca doa masa sujud tu. Masa tu saya dah habis solat tentunya. Saya baca selaju mungkin. Kalau boleh baca 3 kali kan. Belum sempat saya baca habis doa tu, dia dah bangun. Bukan saya baca 3 kali. Saya baca sekali je. Itu pun belum sempat habis dia dah bangun. Dia baca ke tak doa tu? Saya tahu ianya sunat tapi sempurnakah solat kita. Saya pulak yang terasa solat saya yang cacat. Dah la solat kita diberi markah dalam bentuk pecahan. Kalau solat macam tu, alaaaahaiii...berapa agaknya pecahan yang tinggal. Saya sangat concern tentang ni.


Bila dah solat macam tu, siapnya tak sampai 5 minit. Bukankah solat yang sempurna di mata kita tu sekurang-kurangnya memakan masa 15 minit? Di mata Tuhan apatah lagi. Lepas solat, kenalah mekap balik muka. Mekap tu lagi lama dari solat tadi. Beriya-iya berbedak, berlipstik. Selagi tak pecah cermin tu, selagi tu dia kuasai cermin tu. Macam dia sorang nak bercermin. Yang pakai tudung awning tu pun satu. Bukan ke tujuan tudung tu untuk senang dipakai. Main sauk je tak payah tengok cermin. Kenapa la pulak yang pakai tudung sauk ni dia pulak yang lebih-lebih depan cermin. Diorang ni berlama-lama kat surau, bos diorang tak cari ke? Saya yang ke surau setengah jam ni pun risau bos cari.


Kita meletakkan dunia di dalam tapak tangan kita padahal akhirat tu nisbahnya adalah 2:1 di dalam doa kita.

No comments: