Thursday, December 9, 2010

Kenal Jangan Tak Kenal

Minggu lepas, saya telah dipaksa oleh Pak Teh saya untuk menyertai pasukan rombongan pengantin ke Trolak. Kami bertolak ke sana berempat. Pak Teh, Mak Teh, Farah sepupu saya dan saya. Yang kahwin tu pangkat ibu saudara dengan saya. Memang ramai ibu saudara saya yang lebih muda dari saya sebab ramai lagi nenek-nenek saudara saya yang masih hidup. Tapi mak-mak saudara ni taklah berapa rapat sangat sebab duduk pun berjauhan. Boleh dikatakan semuanya berkampung di Pahang. Jumpa pun hanya masa raya atau kenduri. Itu pun kalau diorang datang. Arwah nenek saya dulu memang rajin buat kenduri. Bila jumpa tu terasa kekoknya sebab jarang jumpa dan berkomunikasi.

Pertama kali saya berada dalam rombongan menyambut tetamu menantu. Macam best je sebab dapat duduk kat khemah dan meja makan beradab pengantin. Hiksss. Tuan punya badan entah bila la nak duduk khemah pengantin kan. Merasa orang punya pun dah rasa kembang semacam LOL. Kronik sungguh.

Ada jugak la klik sana klik sini tapi macam biasa la, dah sampai rumah baru tersedar yang diri sendiri sekeping pun tak ada.

Sebelum sampai ke rumah singgah - ni rumah yang nenek saudara saya sewa sebelum nak ke rumah pengantin lelaki. Dia tulis kat depan tu homestay - kami singgah Bidor untuk sarapan. Si Farah kata nak makan mi kicap. Apa benda la mi kicap tu agaknya. Rupanya gerai tu memang famous. Pagi-pagi lagi dah penuh orang sarapan walaupun masa tu hujan lebat. Dapat la saya rasa mi kicap. Yang ni, sebab makan sampai mak mertua lalu pun tak nampak (masalahnya mak mertua pun tak ada, macam mana nak nampak), jadi saya tak sempat klik walau sepinggan pun mi kicap. Nampak gayanya macam kena datang lagi je kat kedai dia. Tak ada la sedap sangat tapi lain sikit la sarapan pagi tu. Mi tu saya nampak ada kicap sikit, ada sambal sikit, ada daun bawang tabur, ada kerang rebus. Lepas tu di makan dengan sup dan ada bahan-bahan dalam sup tu macam bahan yong tau fu. Macam makanan cina. Rupanya gerai tu kepunyaan cina muslim.

Bukan tu sebenarnya saya nak cerita. LOL.

Ni sebenarnya.

Masa nak balik tu kami disekat oleh bapa-bapa saudara yang menyertai rombongan tu. Diorang suruh jangan balik dulu sebab ada seorang lagi bapa saudara nak datang dari Ipoh. Lama juga la tunggu akhirnya mereka sampai. Datang dengan anak beranak dia.

Ok, nak masuk cerita sebenarnya. Jeng jeng jeng. Anak dia ni perempuan, masa dia bersalam dengan Mak Teh saya, dia cakap "Mak Anjang, lamanya tak jumpa". Mak Teh saya jawab, "Ini bukan Mak Anjang. Ini Kak Huda".

Sepupu sendiri pun tak kenal. Sebab apa tau. Sebab mak ayah kita jarang sangat bawak kita berjumpa dengan saudara mara.

Itu sebabnya, walaupun duduk beribu batu jauhnya, kenduri kendara tu datanglah bawa anak-anak sekali. Hari raya melawatlah saudara mara. Sesekali berjalanlah ke rumah ipar duai, anak saudara. Bawa anak-anak sekali supaya diorang kenal siapa mak saudara atau bapa saudara diorang. Supaya mereka kenal siapa sepupu diorang.

Saya selalu bagitahu adik-beradik saya, kalau ada kenduri kendara, hari raya, bapa saudara atau mak saudara atau sepupu buat makan-makan kat rumah, jangan tak pergi kecuali kalau betul-betul tak boleh pergi.

2 comments:

Lan Bingka said...

ayah saya memang ala-ala paksa pegi kalau ada kenduri sedare.. supaya orang kenal kita, dan kita kenal orang.;)

eL said...

Lan: Bagus ayah awak. Memang itulah sepatutnya. Sejak kecik kena paksa supaya bila dah besar nanti tak ada lah anak-anak kata kat kita; "dulu masa Lan kecik, ayah jarang bawak Lan jumpa diorang. sekarang jangan salahkan Lan kalau Lan tak kenal diorang".

Wahhh...sedap je buat dialog untuk orang hehehe. Macam Anakku Sazali je.

Errr...ada tak ayah lebih macam ayah Lan tu? Kalau ada, nak satu boleh? Atau pun, boleh tak saya jadi anak ayah Lan tu.

Hehehehe.