Thursday, December 23, 2010

Kehidupan Terindah Adalah Ketika Remaja. Betul Ke? 7

sambungan....

Pergi dan balik sekolah memang saya naik bas. Bas sekolah. Bukan bas antara bandar tu. Kat kawasan saya kami panggil bas Len Seng. Masa tu bas sekolah belum diwajibkan berwarna oren. Macam zaman 60an je bunyinya kan? Saya naik bas Len Seng tu hanya hari tertentu je, bila saya ada waktu 9. Waktu 9 saya bermula ketika saya berada di tingkatan 4. Sebab tingkatan 4 la ada subjek sains tulen. Nasib baik ramai juga yang kena naik bas Len Seng tu. Boleh jugak jalan kaki sama-sama sebab bas Len Seng nak ke rumah saya tak lalu depan sekolah saya. Kalau saya sorang, mahu saya jalan kaki balik rumah. Nak jalan kaki ni makan masa setengah jam jugak. Tak ada masalah pasal masa sangat. Yang masalah bagi saya ialah anjing(!). Saya memang takut sangat-sangat dengan anjing. Nak balik rumah kena lalu kawasan setinggan yang penduduknya kebanyakannya bukan melayu. Pernah jugak kena kejar anjing. Saya tanya abah apa nak buat kalau terserempak dengan anjing yang macam nak kejar kita. Abah kata, tunduk buat-buat macam nak ambil pasir atau batu dan buat-buat lempar kat dia. Menjadi tu memang menjadi, tapi takut mengatasi perbuatan nak melempar tu. Dalam kepala ni, kalau aku tunduk ni kang, tak nampak muka dia, tiba-tiba nampak dia dah melompat je kat muka aku, cane? Hahahaha!!!

Kalau naik bas Leng Seng, budak-budak ni boleh menggedik sikit. Diorang ni kan anak dara baru nak naik. Masing-masing cantik-cantik. Bila bas Len Seng lalu je, masing-masing menggedik kat tepi jalan. Orang dalam bas tu semua tengok je. Saya pulak, segan nak berdiri tepi jalan tunggu bas. Segan orang dalam bas tu tengok-tengok. Selalunya saya berdiri belakang-belakang diorang tu. 

Dulu naik bas sekolah memang kena keluar sebelum bas datang. Eh, sekarang pun macam tu kan? Hehehe. Ke bas dah ada depan rumah, kita terhegeh-hegeh pakai kasut sampai bas dah hon? Macam mana nak cam yang tu bas sekolah kita, tengok pada kepala bas. Kadang-kadang tertipu jugak kalau tuan punya tu beli bas baru sebab kepalanya lebih kurang sama dengan bas lain. Bas jarang kosong bila sampai rumah saya. Yang paling tak best bila tiba-tiba makcik bas datang dengan van(!). Tu tandanya bas rosak. Nak tak nak kena naik. Barulah tahu apa perasaan ikan sadin bila kena duduk dalam tin. Nak buat macam mana. Kita memang bergantung pada bas sekolah. Naik jugaklah kalau nak pergi sekolah. Terutama sekali saya, kalau terlepas bas sekolah, memang tak pergi sekolahlah saya. Saya memang tak pernah terlepas bas sekolah. Kalau bas datang 12.15pm, 10 minit sebelum jam 12pm saya dah keluar rumah. Bas bukan berhenti depan rumah. Saya kena jalan keluar. Budak-budak sekarang ni, dah la bas sekolah tak penuh, bas sekolah pun dah boleh masuk TV(!).

Masa saya sekolah rendah, kalau bas rosak memang sakitlah sikit. Saya kena bergegas balik rumah sebab nak kejarkan masa nak ke sekolah agama pulak. Kadang-kadang tak sempat makan. Punyalah takut kalau sampai lambat ke sekolah agama. Tempat duduk sekolah agama tak tetap. Selalunya tempat duduk saya nombor dua depan sebelah tepi. Kalau saya lambat, saya duduk belakang sekali. Bila uztazah lambat, masing-masing sibuk jenguk kat pintu. Bila nampak uztazah dari jauh, terus berlari ke tempat duduk semula. Semua orang takut dengan ustazah dulu. Ustazah ada rotan yang dia dah gulung jadi bulat. Saya tak pernah kena dengan rotan tu. Budak-budak sekarang ni dengan mak ayah pun tak takut, inikan pulak dengan ustazah.

Dulu sekolah agama tak ada darjah 1 sampai darjah 6. Semua sama je dalam satu kelas. Satu hari, ustazah panggil nama sorang-sorang. Lepas tu dia suruh duduk kat tengah-tengah surau. Oh ye, lupa pulak nak bagitahu. Dulu sekolah agama saya kat surau. Bukan sebelah surau macam sekarang. Dalam surau tempat orang solat tu. Dalam surau tu terbahagi kepada 3 bahagian. Satu bahagian yang seusia lebih kurang dengan saya. Bahagian hujung sana untuk budak-budak tadika dan ke bawah. Bahagian tengah kosong. Kat bahagian kosong ni lah ustazah suruh kami duduk. Bahagian tengah ni tak ada kerusi meja macam bahagian kiri dan kanan. Duduklah bersila, bersimpuh kat situ baca Quran sebelum ustazah panggil baca sorang-sorang. Rupanya yang duduk kat tengah-tengah tu budak-budak yang masuk darjah 2 kat sekolah agama tu. Kat sekolah agama tu cuma ada kelas sampai darjah 2 je.

Sekolah agama dulu tak macam sekolah agama sekarang. Dulu, pelajaran utama baca Quran sampai pandai. Dah baca, ustazah akan tulis kat papan hitam apa-apa topik tentang Tauhid, Feqah, Sirah dan Tajwid. Baru sekarang saya hargai sekolah agama dulu-dulu. Dari sekolah agama tu la saya pandai baca Quran. Saya khatam pun kat sekolah tu. Saya belajar tajwid yang saya ingat hukum-hukum sampai sekarang pun kat sekolah tu. Yuran bulanan baru RM5. Sekarang ni, belajar tajwid kat UIA dan bayar 1 semester RM300 pun belum tentu boleh ingat hukum-hukum tajwid tu. Sekolah agama sekarang pun rasanya tak ada belajar mengaji. Saya tengok Alya tu, kalau nak mengaji kena pergi rumah ustazah dia pulak lepas sekolah agama. Penatnya la dari pagi sampai petang asyik sekooooooolah je(!)

bersambung.........

4 comments:

Lan Bingka said...

dulu bas len seng, toong fong, srijaya dan bas mini memenuhi jalan2 raya...nostalgia :)

eL said...

Eh...anda sempat ke dengan bas-bas tu semua? Hehehehe...bukan duduk asrama ke?

Lan Bingka said...

ala..masa form 1 saya berulang dari rumah ke sekolah naik bas. form 2 baru masuk hostel..;)

MaRdHatILLah(Fatahiyyah) said...

akk zaman remaja memg zaman yg paling best..x bnyak bnda kena pikir..sekarg ni maslah negara pun kena pikir minyak naik kena pikir..sumer kn pikir..dulu kalo minyak naik..x de pun pikir cz bukan kite bwak kete..ayah yg bawak ayah yg isi..heheh