Tuesday, December 14, 2010

Hidupkan Cili

Dah seminggu mak duduk rumah saya. Dia ambil kesempatan sempena cuti sekolah ni sementara Alya tak ada. Alya ke London cuti sekolah kali ni. Kelas mengaji mak pun cuti bila tiba cuti sekolah.

Dah 5 tahun saya tak duduk sekali dengan mak. Rasa janggal sangat bila balik kerja je dah ada orang masak. Selalunya kalau saya balik kerja, kalau saya lapar sangat saya buat sandwich telur je atau saya tak makan langsung. Kalau saya rajin sangat, saya masak nasi jugak. Penat pun masak.

Jarang saya buat sambal makan dengan ulam. Selalunya saya makan ulam macam tu je tanpa sambal. Saya tak kisah. Asalkan dapat makan ulam. Saya tak cerewet. Makanya, dalam peti sejuk saya jarang ada cili besar atau cili api. Kalau ada pun, sampai dah layak untuk buang.

Satu malam mak tanya, "Awak tak menghidupkan cili ke kat rumah ni?". Haaaa? Nak hidupkan macam mana mak? Mana ada tanah. Nak hidupkan dalam pasu ke? Nanti jadi macam kat Bangsar. Dah besar pokok cili saya, esok pagi bangun tengok-tengok botak pokok cili tu. Habis semua daun. Tak tahu siapa yang makan. Dah beberapa kali jadi macam tu. Kecewa saya. Kalaulah saya dapat tengok siapa yang makan tu. Tapi tak kuasa pulak saya nak bangun tengah malam nak tengok siapa parasit tu. Tak apalah. Saya anggap sedekah je. Mungkin makhluk tu lapar kot tak ada makanan.

Mak jawab, "Bukan hidupkan dalam tanah. Hidupkan dalam peti sejuk tu". 

Oh. Simpan cili dalam peti sejuk ke.


No comments: