Saturday, December 11, 2010

Kehidupan Terindah Adalah Ketika Remaja. Betul Ke? 6

sambungan....

Errr...saya pernah bagitahu ke yang saya cerita ni bukan sekolah campur? Sekolah ni semuanya perempuan termasuk guru-gurunya. Ada 2,3 orang je guru lelaki yang baru keluar maktab. Itu pun jadi rebutan. Macam tak pernah tengok lelaki diorang ni.

Cerita pasal tak pernah tengok lelaki, masa guru biologi saya cuti bersalin, ada sorang cikgu ganti datang. Rasanya cikgu tu freshie dari UKM. Lelaki. Cikgu ni macam Donut sikit. Aduhh...nak tergelak sebut Donut. Saya rasa hati dia lembut jugak kot. Kelas saya perempuan melayu tak ramai. Tak sampai 10 orang. Yang berpuluh-puluh lagi tu, bukan melayu. Dalam banyak-banyak melayu ni, saya tak tau la pulak si Aida ni ada idea yang tak pernah saya terfikir. Kejap lagi saya cerita apa idea dia tu.

Cikgu lelaki ni, apa nama dia eh. Lupa pulak saya. Saya letak nama dia Cikgu A la ye. Kebetulan masa dia datang, sekolah kami ada Minggu Sains. Setiap kelas kena buat satu projek sains untuk pameran pada hari terakhir. Diorang pamer projek sains ni kat perpustakaan. Saya tak tau pulak yang setiap kelas kena buat. Dah tengah-tengah minggu kelas kami masih tak ada apa-apa projek. Tak ada sorang pun yang dalam kelas saya bagi idea. Yang saya pulak, sebagai ketua tingkatan, saya tak tau saya yang memainkan peranan dalam hal ni. Kena aktif dan proaktif. Habis tu, menang jadi ketua tingkatan tanpa bertanding, buat kerja pun macam tak la aktif sangat.

Lepas tu saya cakap kat empat sekawan Hardy Boys, apa kata kita buat ujian bakteria. Kebetulan kami baru je lepas buat ujian bakteria beberapa minggu sebelum tu. Saya main tulis apa saya ingat je la ye. Nama ujian tu pun saya lupa. Yang saya tau, kami buat ujian untuk dapatkan bakteria baik dan bakteria jahat LOL.

Saya memang tak yakin yang eksperimen kami tu akan berjaya. Bagi idea je pandai. Tapi si Suhaila ni buat bersungguh-sungguh. Bila sampai harinya memang berjaya jugak la eksperimen kami. Bakteria tu bagi kerjasama sepenuhnya membiak dengan baik dan gemuk-gemuk hahahaha. Macam la boleh nampak bakteria tu bila sebut "gemuk-gemuk". Terbayang bakteria yang gemuk-gemuk dalam iklan aircond kat tv. Masa bakteria tu membiak, saya tak sabar-sabar nak suruh si Suhaila tu tengok. Punya la teruja sampai saya tarik tangan dia sambil berlari ke makmal. Dia terjatuh tersadung pokok renek yang ditanam kat tepi-tepi makmal. Kesian dia. Luka lutut dia. Marah dia kat saya. Rasanya saya gelak je kat dia kot.

Ramai jugak yang tengok booth kami masa Minggu Sains tu. Saya pun tak sangka. Semakin hari, bakteria tu menunjukkan prestasi yang memberangsangkan hinggalah kami terpaksa buang semuanya lepas Minggu Sains dah habis.

Idea si Aida yang saya nak cerita tu - masa kami nak buat eksperimen bakteria tu si Aida bagi idea supaya kami datang hari Sabtu untuk buat eksperimen di bawah pengawasan Cikgu A ni. Jadi, kami ni berempat dan Cikgu A ni. Hari Sabtu yang dijanjikan, kami sampai dulu ke sekolah. Kami terus masuk makmal. Bukak tingkap dan pintu segala, kami pun mula berlagak macam saintis jadi-jadian. Dari jauh kami nampak Cikgu A lenggang kangkung datang. Si Aida ni punya la geliga, cepat-cepat dia suruh kami semua menyorok seolah-olah macam kami ni tak datang la. Saya tak tahu lah apa tujuan si Aida ni buat macam tu. Kami pun macam magnet kena tarik, sekelip mata kami menyorok bawah meja makmal. Senyap sunyi masa tu. Nak tergelak pun ada. Agaknya si Aida ni tak tahan nak tergelak, dia yang terburai gelak dulu. Cikgu A terpinga-pinga kena gedik dengan murid dia macam Aida. Saya lagi la pelik. Apa si Aida ni punya motif? Gurau jenis apa la yang kau buat tu Aida. Kau ada hati dengan Cikgu tu eh Aida? Kau yang nak bergurau dengan dia, kau ajak kami sekali ye. Cehhhh!!

bersambung.......



p/s: si Aida tu memang la sangat cantik orangnya sekarang kerja kat Affin Bank. Dah ada 2 orang anak lelaki tapi bukan kahwin dengan Cikgu A. Suhaila dah ada anak 2 orang, sepasang. Peguam di Lembaga Hasil Dalam Negeri. Aini - belum kahwin kot sebab saya belum dapat pun kad kahwin dia hehehe. Sekarang kerja dengan agensi pelancongan. Saya - belum kahwin kot hahahaha! Ada ramai anak - anak tekak, anak mata, anak rambut. Kerja - penternak bakteria berjaya. Sekarang dah jarang berhubung dengan diorang ni. Sekali dua kala je. Cikgu A? Entah. Dia ingat kitorang ni nak tackle dia, bila Aida bagi dia coklat, dia cakap "I will give to my kids". Macam la orang tak tahu dia belum kahwin(!).

No comments: