Sunday, September 23, 2012

Layan Je....

Tiba-tiba minggu ni Alya nak datang tidur kat rumah saya. Selalunya dia datang pagi, balik petang. Tapi kali ni dia tidur 2 malam. Selalunya dia jarang suka ke rumah saya. Katanya rumah saya tak ada getah paip lol.

Tiap kali dia datang, satu je saya bimbang. Saya takut dia bosan. Rumah saya tak macam rumah dia yang lengkap biliknya dengan pendingin hawa, komputer riba, tablet & iphone. Duduk je la dia dalam bilik layan salah satu kalau dia bosan. Tapi saya pasti dia tetap rasa sunyi sebab dia tak ada adik beradik lain. Tagline dia "forever alone". Kat rumah saya, paling kuat pun dia layan tv. Dia ni duplicate perangai saya yang hanya suka duduk kat rumah walaupun sunyi dan bosan.

Kali ni dia datang kurang sikit dia tengok tv tapi dia rajin buat kraf felt. Mula-mula dia buat penanda buku yang dia dapat inspirasi dari penanda buku yang saya buat. Katanya nak hadiahkan untuk harijadi kawan. Lepas tu dia buat kek felt pulak, inspirasi dari kek felt yang saya buat jugak. Lepas tu dia dapat idea sendiri untuk buat kek yang sama tapi lebih kecil untuk dibuat rantai kunci. Dah siap, dia buat rantai kunci kek cawan pulak.

Sebelum tidur dia akan bercerita tentang apa yang ada dalam kepalanya dan sekolahnya. Salah satu daripadanya tentang kisah dia belum lahir, tentang papa dan arwah mamanya. Kami bercerita sampai ketawa mengekek sampai penat.

Saya ingat dia akan balik malam nanti. Tapi tadi saya baru mula nak masak makanan kegemarannya - asam pedas - papa dia telefon untuk bawa dia balik. Dia tengah buat rantai kunci kek cawan. Terus muncung sebab tak sempat nak siapkan dan tak sempat nak makan tengahari.

Dah masuk kereta dia lambai saya yang kat atas ni, dari bawah sana. Saya nampak dia masih memandang ke tingkap rumah saya walaupun dia dah jauh. Tiba-tiba saya rasa sangat hiba. Tak pernah saya rasa macam tu selama ni. Mengalir airmata saya.

Saya lap airmata bila saya teringat yang dia anak orang, bukan anak saya.
posted from Bloggeroid

1 comment:

nohas said...

Assalam..

Duduk rmh ni best, byk kerja boleh buat, terutama bila dtg mood nk mengemas..

Saya pernah takde TV selama setahun kat rmh, duduk pulak sorang2..masa tu laptop, tablet, phone canggih ni, belum ada..sampai mak saya risau, takut saya jd mereng..hehehe..