Wednesday, March 23, 2011

Cukai

Dah bayar cukai? Soalan menyakitkan hati je kan.

Tahun ni pertama kali saya cuba buat e-filing. Macam biasalah manusia. Asal benda baru je takut nak cuba. Dari sehari ke sehari saya tunda nak buat. Bila dah cuba, rupanya senang ya amat.

Beberapa minggu lepas LHDN hantar borang manual ke rumah. Kalau tengok borang tu memang pening dibuatnya. Banyaknyalah benda nak tengok dan baca. Tapi kalau diorang tak buat macam tu, kita tak tau nak isi borang tu pulak.

Sebanyak-banyak buku saya beli tahun lepas hanya 5 resit je yang saya jumpa. Sedih betul. Rugi je. Tu pun memang saya letak setempat. Dalam letak setempat tu, itu je yang ada. Insurans pun macam tu. Lupa kat mana saya letak resitnya. Sekarang ni baru saya teringat, ada fail dalam almari baju. Ishhhhh.......

Tahun ni, kena ingat selalu. Tapi saya dah lupa lagi. Minggu lepas beli majalah, saya lupa minta resit. Hmmmm....jerat mana pernah lupa pelanduk.

Saya dah submit e-filing tadi. Semua orang ke LHDN berhutang? Untuk saya, hutang LHDN kat saya tu dapatlah beli stok beras barang 2, 3 kampit yang 5 kilo tu. Dapatlah tahan dalam 4,5 bulan.

Dah, saya malas nak fikir pasal cukai ni lagi. Saya nak tumpukan perkara yang lebih besar lagi yang akan berlaku dalam sebulan dua ni.


4 comments:

nohas said...

Baru nak isi borang tahun 1999 - 2003, sbb nak dpt refund..huhu..

e-filing tahun ni belum buat lagi, tahun lepas dah kena denda RM50, mentality last minit..hehe..

Lan Bingka said...

tugasan tahunan saya, isi e-filing ayah..

eL said...
This comment has been removed by the author.
eL said...

Nohas: Waaaaaa...bestnya dapat refund.

Lan: Bagus. At least kalau nak buat untuk diri sendiri nanti dah tau apa yang boleh claim, apa yang tak. Boleh jugak plan perbelanjaan untuk tahun seterusnya.