Friday, May 18, 2012

Saya Punya


Tukang buat pun nak jugak.


Handphone case saya. Penuh embellishments. Alya kata dia suka yang ni sebab "simple". Simple la sangat.
Jangan harap maklong nak bagi Alya.

Car charm saya. Macamlah saya drive. Pertama kali buat. Sayang nak guna embellishments tu semua tapi nak buat right-first-time punya pasal, guna jugak la.
Semua yang baru saya nak belajar, saya main belasah je guna sebarang warna dan design. Saya guna yang mana saya ada banyak dan lebih. Contohnya, kalau saya ada banyak felt warna pink, saya akan belajar buat guna warna pink je supaya tak bazir warna lain yang agak terhad dalam simpanan saya. Kalau butang ada banyak warna putih, saya guna warna putih walaupun tak sesuai dengan warna felt pink. Yang saya nak bagi mahir adalah jahitannya. Mesti kemas dan logik supaya tak rugi embellishments yang saya guna. Embellishments tu harganya pun boleh tahan. Saya reserve untuk kalau kawan-kawan saya nak oder. Kalau habis dah digunakan untuk buat benda baru nak belajar, menggagau pulak nak cari lain bila kawan-kawan nak oder. Kalau yang saya baru belajar nak buat, saya banyak guna embellishments dan appliques yang saya buat sendiri. Contoh, walaupun saya ada embellishment rama-rama, tapi terhad. Jadi, saya akan buat applique rama-rama guna felt yang mana saya ada banyak. Yang dah siap banyaknya saya bagi orang. Simpan banyak-banyak pun nak buat apa. Macam saya cakap tadi, jahitan kena kemas dulu dan teknik buat yang logik.
Saya banyak guna imaginasi daripada belajar melalui internet. Ada orang suruh saya buat blog khas untuk kraf. Buat masa ni saya tak ada niat untuk asingkan blog ni dan kraf saya sebaaaaab satu blog pun tak terjaga, inikan pulak nak ada banyak-banyak blog.
posted from Bloggeroid

No comments: