Friday, August 26, 2011

Penipuan Yang Berjaya Ditumpaskan

Iklan jap ye.

Hari tu saya kena naik lrt ke pejabat. Macam biasa lalu kat depan Roti Boy and kedai-kedai lain kat KLCC tu. Dari jauh saya nampak mamat ni tengok papan tanda. Papan tanda tu nak bagitahu kat pengunjung yang nak ke escalator ke kawasan Maybank & Toys R Us tu tutup sampai September 2011. Saya nampak dia pandang saya. Saya buat tak tahu je sebab saya tak kenal. Dah ke depan sikit dekat dengan chocolate island tu dia tegur saya:

Mamat: Errr...macam mana nak pergi kat tempat ikan tu?

Saya: (Haaaa??? Tempat ikan? Keh keh keh...ada jugak orang panggil Aquaria tu tempat ikan. Padahal bukan susah sangat nak nyebutnya.) Err...Aquaria ke?

Mamat: A'ah ye.

Saya: Ikut je orang-orang ni semua. Diorang ni semua nak ke sana lah.

Punya la bagus bagi direction. Macam confident je orang tu semua nak pergi Aquaria. Ye la...jalannya sama. Lepas Aquaria tu, masing-masing ikut la haluan sendiri.

Mamat: Ni nak pergi ke sana jugak ke? Kerja kat mana? Hari-hari lalu sini?

Saya: Ye. (Saya kerja kat bawah tanah.) Ni nak pergi Convention Centre ke? (tanya macam ni nak tengok dia nak jawab apa. Kat Convention Centre tu selalu ada seminar dan yang sewaktu dengannya. Saya nak tanya ada seminar ke tapi saya tunggu dia bagitahu sendiri. Tapi dia tak cakap apa-apa pun. Kalau betul ada seminar, mesti dia dah cakap. Benda lain yang tak payah suruh cakap tu, laju pulak dia cerita. Nampak sangat.)

Mamat: A'ah. Nak jumpa kawan kat sana. Baru pertama kali datang sini. Malunya tak tau mana tempat ikan tu. Saya baru transfer sini. Saya doktor. Dari hospital kat Perak.

Saya: Oh..kat sini kena transfer kat hospital mana?

Mamat: Hospital Pantai Cheras.

Dalam masa beberapa minit tu, semua dia cerita. Daripada dia umur dia, sampailah ke dia jaga anak bongsu sebab dah berpisah dengan isteri dia. Lepas tu bagi hint kat saya yang kalau-perempuan-lain-mesti-dah-suka-gila-la-ada-jugak-doktor-nak-berkenalan. Saya dari awal lagi rasa rimas bila dia nak ikut berjalan dengan saya. Nak je saya kata: "eh, awak boleh jalan dulu tak? saya tak biasa jalan dengan lelaki bukan mahram ni". Sat gi kang dia buat apa-apa kat saya, tak ke naya. Dah le tak kenal. Nak nombor, saya bagi. Saya senang je, nak saya bagi. Kalau saya tak nak layan, saya tak layan. Buat-buat la ambik nombor dia, lepas tu delete la. Kalau dia call, nombor dia dah kena delete, tak ada la dalam handphone saya, maknanya saya tak kenal nombor tu, saya tak angkat lah. Memang perangai saya, kalau nombor saya tak kenal atau tak ada dalam handphone saya, saya tak akan angkat.

Makanya, saya pun tanya la soalan perangkap:

Saya: Dulu belajar kat mana?
Mamat: Kat UM. Lepas tu sambung kat Oxford. You belajar kat mana?
Saya: (saya sekolah pondok je keh keh keh)

Sampai pejabat, makcik terus delete nombor handphone dia. Makcik dah mula curious. Jadi, makcik pun google medic course kat Oxford. Memang ada tapi jarang dengar orang sambung medic kat Oxford kan? Ada ke doktor yang dikenali sebagai orang yang educated karekternya macam kerek je.

Makcik pun search doctor dalam website hospital Pantai. Nama doktor Zaki tak ada. Nama doktor Zakir ada la tapi kat hospital Pantai Kelang, bukan hospital Pantai Ipoh.

Hahaha...dah lama buat kerja ni? Makcik tak desperate ye "doktor". Cara tanya "tempat ikan" pun dah boleh buat makcik suspect.

Terima kasih la "doktor" sebab bagi saya pengalaman ni. Boleh saya cerita kat orang supaya orang lain yang excited tak terkena.

2 comments:

Lan Bingka said...

hehehe.. doktor cari mangsa..

eL said...

Lan: LOL...kesian orang macam tu...entah apa dia cari dalam dunia ni.