Thursday, May 12, 2011

Aiz

Saya "terjumpa" si kecil ni berlakon secara tak sengaja semasa saya cuba bertukar-tukar channel tv sebelum masuk tidur. Tiba-tiba saya ternampak dia ni kat TV9. Punyalah comel.

Esoknya saya tanya pakcik Google siapa budak ni. Baru saya tahu Faiz & Faizah ni pernah disiarkan di TV9 semasa bulan puasa dia Malaysia. Tahun bila saya tak tahu. Memang ceritanya berkisarkan sekitar bulan puasa di rumah anak-anak yatim dia Indonesia.

Gambar-gambar ni saya ambil masa babak dia kena pergi klinik untuk ambil injection. Dalam drama ni namanya Faizah. Panggilannya Aiz. Baru-baru ni dia dia jadi anak yatim piatu dalam drama ni bila mama dan papa dia terlibat dalam kemalangan. Sedihnya saya tengok anak sekecil ni dah tak ada mak ayah.

Setiap hari, TV9 jam 11 malam. Jenuh jugak nak tunggu tiap-tiap malam. Saya bukan hardcore. Jadi, saya tak tengok tiap-tiap hari sebab saya tak boleh tidur lewat. Nanti tak cukup tidur, boleh demam. Bagi saya, ini bukan drama biasa. Walaupun dilakonkan oleh budak-budak kecil, saya dapat beberapa pengajaran. Budak-budak ni sentiasa ingat Allah. Yang paling terkesan dalam hati saya, bila mereka baca doa sebelum tidur, mereka ucapkan terima kasih pada Allah kerana memberi mereka rezeki untuk hari itu. Berapa ramai daripada kita yang ucapkan terima kasih pada Allah kerana Allah berikan kita rezeki untuk hari itu? Rezeki bukan dalam bentuk makanan sahaja. Umur dan kesihatan juga rezeki. Terima kasih bagi akak korang ni pengajaran.

Minat sangat kat dia ni, saya sanggup tunggu sambil on kamera semata-mata nak ambil gambar dia. Gambar tak berkualiti sangat. Penat jugak nak pegang kamera nak tunggu part dia. Kejap kejap pulak tu. Kamera pun slow. Terambil gambar orang lain yang banyak. Bila saya tak ready dengan kamera, banyak pulak part dia yang lama.

Tapi dalam drama ni saya rasa diorang buat setting yang berlainan untuk si kecil ni dengan anak-anak yatim yang lain walaupun dalam scene yang sama. Kalau tengok, mesti faham apa maksud saya.

Pemilik nama Alanis Humaira Al-Maqdis

No comments: