Sunday, August 19, 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1433H

Sedih rasa hati sebab terpaksa makan pagi-pagi ni lepas subuh. Selalunya lepas subuh dah tak boleh makan dah. Sedih bukan sebab tak gembira sambut raya. Sedih sebab ramadan dah berlalu. Tak pasti sama ada dapat jumpa ramadan tahun depan atau tak. Tak pasti sama ada ramadan tahun depan lebih baik dari tahun ni atau tak. Hanya mampu berdoa pada Allah supaya dapat solat yang khusyuk dan dipertingkatkan iman.

Dulu selalu terfikir, kalaulah dapat cuti sebulan Ramadan kan seronok.  Beribadah tanpa rasa penat lepas seharian bekerja. Alhamdulillah, disebalik ujian keimanan dan kesabaran yang sangat berat, Allah ringankan dengan termakbulnya doa untuk cuti sebulan. Hikmah yang diri ini tak nampak pada awalnya sebab asyik mohon diringankan ujian yang berat.

Mengalir airmata dengar takbir pertama sebaik saja penyimpan mohor besar raja-raya buat pengumuman raya. Sejak pemergian arwah Uwan 4 tahun lalu, raya dah tak macam selalu. Semuanya tak boleh diundur. Tangan dan suara ni tak ada kuasa untuk mengatur suasana untuk kembali ceria. Berlalulah semuanya dengan masa dan ikut sajalah aliran kehidupan. Kita yang memilih untuk ceria atau berduka.

Pilihlah yang tak membuatkan rambut kita banyak gugur :-) Buat apa pilih sedih-sedih kan. 

Selamat tinggal Ramadan :-( Selamat datang Syawal :-) Semoga tingkah laku Ramadan dapat disambung di bulan-bulan yang seterusnya.

Salam aidilfitri. Mohon maaf andai pernah mencalarkan hati dan tersalah laku. Taqobbalallahu minnaa wa minkum.
posted from Bloggeroid

No comments: