Tuesday, September 27, 2011

TA Mei 2011 - 10

Eh eh eh...suka suki je nak cerita ye. Macam la biasalah ye, bila teringat saya terpaksalah gostan cerita saya ni. Orang haji dah nak naik flight pertama dah, cerita umrah ni nampaknya masih panjang LOL. Macam saya cakap hari tu lah, hingga saya sampai ke sana semula baru cerita ni nak habis kot.

Sebelum berangkat ke Makkah selepas zohor tu, kami semua mandi sunat ihram di hotel dan keluar hotel di dalam pakaian ihram. Sebelum berihram, wangi-wangikanlah badan tu ye sebab setelah berniat ihram kita dilarang menggunakan sebarang pewangi dan mematuhi segala larangan berihram. Saya cukup takut terlanggar pantang larang ni kalau dalam ihram. Contohnya rambut gugur tapi ustaz cakap jangan fikir sangat.

Setelah semua jemaah berkumpul, kami mula menaiki bas untuk di bawa ke miqat pertama iaitu Bir Ali. Dalam perjalanan ke Bir Ali, kami dibawa berziarah melihat-lihat tempat menarik di sepanjang perjalanan ke Makkah. Contohnya masjid-masjid, errr..saya dah lupa sebenarnya tempat-tempat yang kami ziarah. Semua tempat ni kami tak turun dari bas. Ustaz cuma cakap nama tempat tu dan cerita tentang sejarah tempat tu.

Saya kurang snap gambar dalam perjalanan ke Makkah ni sebab saya kena jaga tertib. Lagipun saya teruja sangat tapi saya tak tunjuk dan saya speechless sebenarnya. Tak menyangka yang saya akhirnya akan sampai ke sana. Kami tiba di Bir Ali ketika matahari tegak di atas kepala. Kami diarahkan untuk melakukan solat sunat ihram. Setelah semua jemaah menyelesaikan solat sunat ihram dan menaiki bas, kami semua dibimbing oleh Ustaz Bashar untuk berniat ihram umrah.

Inilah dia Masjid Bir Ali, miqat terdekat dari Masjid Nabawi. Satu ni je saya sempat snap.

Sekali lagi kami dibawa berziarah ke tempat-tempat yang kami lalu. Bila dah habis cerita sejarah, Ustaz Bashar ni kadang-kadang bawak cerita sedih. Meleleh airmata makcik. Dah la mak takde, abah takde. Cissss.

Haaaaa....sampai kat perenggan ni barulah masuk cerita yang dalam posting kat bawah tu ha kekekeke. Maaflah ye. Medula oblongata dah obsolete hehehe.

******************************************

Jangan ketuk kepala makcik ye hehehe. Kat bawah ni semua adalah gambar ketika hari kedua di Madinah. Hari yang kami semua dibawa ke ladang kurma tu. Makcik lupa cerita pasal Jabal Uhud.


 Ini bahagian tengah Jabal Uhud

Ketiga-tiga gambar kat atas ni sebenarnya kalau dicantumkan adalah gambar Jabal Uhud. Kamera saya tak cukup canggih untuk dapat fokus yang luas. Dengan kebijaksaan makcik, maka ini je lah yang makcik dapat snap LOL.

Ini makam syuhada Uhud. Seramai 70 orang syudaha yang syahid di dalam Perang Uhud dikebumikan di sini.

Makam syuhada Uhud dari jauh.

Makam syuhada Uhud dari dekat.

Puncak Jabal Uhud. Saya tak naik. Nampak macam dekat je dengan saya kan? Kenapa saya tak naik kalau dah dekat. Rugi je tak naik kan? Sebenarnya jauh. Saya fokus kamera saya je supaya nampak dekat. Saya tak naik sebab kami semua dah lambat. Kalau berlama-lama kat sini, lagi lambat sampai ke Masjid Nabawi nak solat zohor. Masa saya nak naik bas semula, Ustaz Bashar dah mula pergi jemput jemaah yang leka kat situ untuk naik bas semula. 



Kat sini pun ada jual macam-macam benda termasuk kurma. Perlu diingatkan, nak beli kurma, belilah di ladang kurma atau di pasar kurma. Kenapa? Kak Zah beli kurma kat sini. Masa beli lembut. Sampai kat hotel jadi keras macam batu. Sebab apa dia lembut masa beli? Sebab kena panas.

Bersambung.....

No comments: