Wednesday, June 22, 2011

TA Mei 2011 - 2

Setelah sejam, kami berjaya melepasi terminal haji. Bas sudah menunggu. Saya kira kumpulan kami 9 orang semuanya adalah kumpulan paling akhir menaiki bas. Sampai di Madinah, bas berhenti di sebuah kawasan untuk mengambil mutawwif kami, Ustaz Bashar. Tak tahu kawasan apa sebab masa tu masih gelap walaupun dah masuk sepertiga malam. Ustaz Razak, mutawwif yang bagi kursus umrah kata kita akan rasa hiba dan sebak ketika sampai di Madinah dan melihat rumah-rumah yang ada di Madinah. Jangan pulak kita tengok mata kawan sebelah kita berair ke tak masa tu. Tapi Mungkin sebab urat air mata saya mengeras, saya terkedu sampai tak terkeluar air mata. Saya terkedu sebab saya tak sangka yang saya boleh sampai ke sana. Saya tak pernah terfikir untuk sampai ke sana. Lagipun kegelapan malam tak nampak pun rumah-rumah kat Madinah. Jemaah-jemaah lain sibuk bertalbiah dalam mimpi. Cuma ada satu part bila Ustaz Bashar cerita pasal apa entah saya dah lupa, meleleh juga la airmata saya akhirnya.

Saya memang tak boleh tidur dalam keadaan bertukar tempat tidur, waktu tidur yang dah bertukar dan keadaan dalam bas yang sempit. Bila tak cukup tidur, saya bimbang saya akan demam tapi saya tawakal je. Dah bawak macam-macam ubat. Tapi sangkaan saya meleset. Kenapa? Tunggu. Saya akan ceritakan dalam episod yang akan datang. Wah...ada episod you.

Sampai di R&R, kami semua disuruh turun untuk makan dan bersolat jama’ takhir bagi sesiapa yang tak sempat solat maghrib di terminal haji tadi. Sayalah tu. Di dalam kursus umrah, saya dah diberitahu yang R&R mereka sangatlah tidak bersih. Memang betul. Mereka patut belajar dengan Malaysia bagaimana hendak menjaga R&R terutama tandas awam.

Kami dijamu dengan nasi arab. Nasi arab ni kering je. Tak ada kuah tapi sangat sedap. Orang arab mungkin telah diberitahu yang kita jarang makan sedulang ramai-ramai, jadi diorang sediakan piring plastik. Diorang campak-campak je depan kita. Orang kita, bila dengan orang lain, kan peramah, baik dan berbudi bahasa. Jadi bila orang arab ni campak piring plastik tu depan kita, kita terkejut pun kita senyum. Bila kita senyum tu, diorang pun senyum. Makin seronoklah mereka campak.


Trust me, nasi dia je sangat sedap. Entah berapa sudu saya makan nasi dia je. Saya tak ambil sangat ayam atau ikan tu. Bagi peluang kat yang tua dari saya berebut ikan dan ayam tu LOL

Masa ni mamai. Mata tak boleh nak bukak. Badan dah lemah. Suruh makan pulak tu. Lagi la lemah. Ambil gambar ni pun sebab tengok Tok Jae keluarkan kamera. Kalau tak, tak ada la gambar nasi arab ni kot.

bersambung....


No comments: